Hannes Minnaar In 2019 trad Hannes Minnaar op in het 33e seizoen van de gerenommeerde Serie Meesterpianisten. Het seriedebuut in het Concertgebouw Amsterdam ontlokte aan NRC de kop “Minnaar bewijst thuis te horen tussen de Meesterpianisten”. Dit seizoen maakt Minnaar bij de San Jose Steinway Society zijn Noord-Amerikaans recitaldebuut. Onderdeel van het programma is “Nox”, een nieuwe compositie van landgenoot Robert Zuidam. Samen met werken van Schumann en Ravel wordt dit in de herfst tevens op cd uitgebracht (Challenge Classics). Het seizoen omvat verder Minnaars recitaldebuut in het Verenigd Koninkrijk, in de Nottingham Theatre Royal’s Sunday Piano Series. Als solist treedt hij op met de Malaysian Philharmonic en dirigent Kees Bakels, het Residentie Orkest met Anja Bihlmaier in het Concertgebouw Amsterdam, en gaat hij op tournee met het Symfonieorkest Vlaanderen en dirigent David Reiland. Zijn betrokkenheid bij de ontwikkeling van jonge musici en luisteraars maakt hem onderdeel van de ‘Personal Note’-serie in het Concertgebouw en de ‘Open je oren’-serie in Muziekgebouw Amsterdam. Als regelmatig terugkerende gast bij de Nederlandse orkesten soleerde Minnaar eerder bij het Koninklijk Concertgebouworkest, het Nederlands Philharmonisch Orkest (in 2020 onder leiding van Valentin Uryupin) en philharmonie zuidnederland. Het Barcelona Symphony Orchestra met Jan Willem de Vriend, de Essener Philharmoniker met Daniele Rustioni, en het Ulster Orchestra met Jac van Steen waren recente concertpartners. Direct na de coronavirus lockdown initieerde Hannes Minnaar in juli 2020 een recitaltournee langs monumentale stadskerken in Nederland. Op het programma stonden Bachs Goldbergvariaties, voorafgegaan door het speciaal voor de gelegenheid gecomponeerde “Gedanken zu Bach” van de Nederlandse componist Daan Manneke. In de serie ‘Empty Concertgebouw Sessions’ bracht Minnaar samen met het Dudok Kwartet en altvioliste Simone van der Giessen Beethovens Vierde Pianoconcert. De pandemie verhinderde helaas vele geplande samenwerkingen, waaronder die met het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Hans Graf, een tournee door Duitsland, Italië en Nederland met het JeugdOrkest Nederland, en een multidisciplinair project rond Gogols Nevsky Prospekt op het Rotterdamse Gergiev Festival 2020. Het project, met pianowerken van Shostakovich, wordt in de festivaleditie 2021 alsnog gerealiseerd. Naast bovenstaand genoemde dirigenten werkte Minnaar eerder samen met de betreurde Jirí Belohlávek, Herbert Blomstedt, Frans Brüggen, Hans Graf, Pablo González, Antony Hermus, Eliahu Inbal, Faycal Karoui, Antonello Manacorda, Alondra de la Parra, Jamie Phillips, Ed Spanjaard, Markus Stenz, Otto Tausk, Edo de Waart en Xian Zhang. Het Van Baerle Trio (opgericht met violiste Maria Milstein en cellist Gideon den Herder in 2004) is voor Minnaar van wezenlijk belang. Het trio treedt op in heel Nederland en keert terug naar Parijs voor een concert in het Théâtre de la Ville, en naar het Casa da Música in Porto voor Beethovens Tripelconcert onder leiding van Michael Sanderling. Dit stuk completeert tevens hun opname van Beethovens complete werk voor pianotrio (Challenge Classics, 2020). Hannes Minnaar trok wereldwijd aandacht als tweedeprijswinnaar bij het Concours de Genève 2008 en als derdeprijswinnaar bij de Koningin Elisabethwedstrijd 2010. Marin Alsop, die de finale dirigeerde, prees Minnaar als een ‘authentically gifted pianist’. Naast zijn studie bij Jan Wijn en Ferenc Rados, en masterclasses van Menahem Pressler, was de orgelstudie bij Jacques van Oortmerssen van bepalende invloed op zijn spel. Hannes Minnaar werd een Borletti-Buitoni Trust Fellow in 2011. Het Van Baerle Trio was een van de Echo Rising Stars in seizoen 2013/14. In 2016 ontving Minnaar de Nederlandse Muziekprijs uit handen van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De discografie van Hannes Minnaar ontving de hoogste lofbetuigingen. Zijn debuutalbum met werk van Ravel en Rachmaninoff won een Edison in 2012. International Record Review schreef “This is indeed an astonishing debut”, International Piano Magazine noemde het “Simply sensational”. Gramophone was tevens vol lof over zijn tweede album: “After Minnaar’s debut disc, this makes two hits in a row”. Over zijn derde CD, met werk van Fauré, schreef het blad: “Minnaar’s identification with this unique realm of music is complete and his deeply felt interpretations shine with clarity and infinite nuance.” De opname van Beethovens complete pianoconcerten met het Orkest van het Oosten en Jan Willem de Vriend werd in het BBC Radio 3-programma Building a Library bestempeld tot de aanbevolen opname. Sir Nicholas Kenyon, directeur van Barbican in London besprak het Keizersconcert daarbij als volgt: “This has passion, drama, vital rhythms, transparency, and, more important: a total fusion between soloist and orchestra. It’s less a competition for power than a celebration of unity, with pianist and orchestra continually sparking off each other.”